W pierwszej połowie 2015 roku sprzedaż olejów roślinnych na rynki zagraniczne osiągnęła 270,8 tys. ton o wartości 192,6 mln EUR wobec 257,3 tys. ton za 195,1 mln EUR w analogicznym okresie rok wcześniej. Prawie całą eksportowaną z Polski ilość stanowił tradycyjnie olej rzepakowy, bowiem stanowił 98% wolumenu i 97% wartości eksportu olejów.
Za granicę wywieziono jego w ilości 266,4 tys. ton (wzrost o 7%) za 187,6 mln Euro wobec 248,6 tys. ton za 186,9 mln Euro (wzrost o 0,4%). Eksport innych olejów był na nieznacząco niskim poziomie, w tym również oleju słonecznikowego (około 1% eksportowanej ilości).
W rozpatrywanym okresie największym odbiorcą oleju rzepakowego z Polski były Czechy (47% ilości), Słowacja (24%), Niemcy (19%), Bułgaria (3%) oraz Szwecja i Węgry (po 2%). Blisko 100% oleju rzepakowego trafiło tradycyjnie do Unii Europejskiej.
W pierwszej połowie 2015 roku wartość importu olejów roślinnych do Polski wyniosła 204,5 mln EUR i była 16% mniejsza wobec analogicznego okresu poprzedniego roku. Wolumen zakupów w tej grupie zmniejszył się o około 16% do 232,8 tys. ton.
W strukturze towarowej importu podobnie jak w poprzednich latach największy udział miał olej palmowy (44% wartościowo), dalej olej rzepakowy (16%), sojowy (14%), słonecznikowy (10%), kokosowy (9%) oraz oliwa z oliwek (7%).
Zobacz również:
Jest kolejny już 79 przypadek ASF