W dniu 18 lutego do konsultacji społecnych został skierowany projekt Program bioasekuracji mający na celu zapobieganie szerzeniu się afrykańskiego pomoru swiń, na lata 2015-2018.
Prgram ma na celu zapobieganie szerzeniu się wirusa afrykańskiego pomoru świń u zwierząt dzikich (dzik) na zwierzęta domowe z gatunku świnia oraz pomiędzy stadami świń utrzymywanych w gospodarstwach rolnych.
Program obejmuje gospodarstwa, w których utrzymywane są świnie, położone na następujących obszarach Polski w województwie podlaskim w powiatach:
1) sejneńskim w gminie Giby i Sejny z miastem Sejny,
2) augustowskim w gminie Lipsk i Płaska,
3) białostockim gminie Czarna Białostocka, Gródek, Supraśl, Wasilków i Michałowo,
4) sokólskim w gminie Dąbrowa Białostocka, Janów, Krynki, Kuźnica, Nowy Dwór, Sidra, Sokółka i Szudziałowo.
Na obszarze objętym programem, zgodnie z danymi Inspekcji Weterynaryjnej na dzień 3 kwietnia 2014 r. znajdowało się 2130 gospodarstw, w których utrzymywane były świnie, przy czym w około 40% tych gospodarstw (licząc od 1 do 6 sztuk świń) świnie utzymywane były przede wszystkim na użytek własny.
Prezentujemy niektóre z wymagań jakie muszą spełnić gospodarstwa utrzymujące świnie:
1) zabezpieczenie gospodarstwa w którym są otrzymywane świnie w systemie otwartym podwójnym ogrodzeniem, o co najmniej 1,5 wysokości, na podmurówce lub z wkopanym krawężnikiem;
2) wdrożenie programu monitorowania i wdrażania gryzoni;
3) przeprowadzanie okresowych zabiegów dezynsekcji;
4) prowadzenie rejestru środków transportu do przewozu świń, które wjeżdżają na teren gospodarstwa oraz rejestru wejść osób do pomieszczeń;
5) zabezpieczenie budynku, w którym utrzymywane są świnie, przed dostępem zwierząt domowych;
6) zapewnienie, że do budynków, w których utrzymywane są świnie nie wchodzą osoby postronne;
7) zapewnienie, że osoby przebywające w budynkach inwentarskich używają odzieży ochronnej oraz obuwia ochronnego.
Kwota przeznaczona na wypłatę odszkodowań wynosi w:
1) 2015 r. – 11 030 614 zł;
2) 2016 r. – 8 652 116 zł;
3) 2017 r. i 2018 r. – 0 zł.