Związek Polskiego Leasingu, reprezentujący polski sektor przedsiębiorstw leasingowych podał, że w pierwszych trzech miesiącach 2017 r. branża leasingowa sfinansowała łączne inwestycje o wartości 15 mld zł, przy dynamice rynku na poziomie 12,7% (r/r). W omawianym okresie firmy leasingowe najczęściej finansowały pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5t (w strukturze rynku transakcje te stanowią 44,6%), środki transportu ciężkiego (28,2%), maszyny i urządzenia liczone łącznie z IT (25,7%), rzadziej nieruchomości (1% udział).

Wyniki, jakie branża leasingowa odnotowała na początku 2017r. są dobrym prognostykiem na nadchodzące kwartały. 12,7 proc. wzrost oraz wartość nowych kontraktów na poziomie 15 mld zł, pozwalają oczekiwać w kolejnych miesiącach roku coraz wyższego poziomu inwestycji MŚP, realizowanych przy udziale leasingu” – powiedział Andrzej Krzemiński, Przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

W pierwszym miesiącach br., sektor leasingowy osiągnął dwucyfrowe dynamiki w większości raportowanych przez ZPL kategorii aktywów. 19,7% to dynamika rynku w zakresie łącznego finansowania pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony. Wartość nowych kontraktów dotyczących finansowania pojazdów lekkich wyniosła w omawianym czasie 6,7 mld zł. Jeszcze wyższy, bo niemal 23 proc. wzrost był udziałem finansowania maszyn i urządzeń liczonych razem z IT.

Łączna wartość nowych kontraktów na poziomie 3,9 mld zł została osiągnięta m.in. dzięki wysokiemu poziomowi finansowania maszyn rolniczych i budowlanych. Warto także odnotować, że w pierwszym kwartale br. po raz pierwszy od roku zwiększyło się finansowanie maszyn i innych urządzeń, jak również nieruchomości. W przypadku tej ostatniej kategorii rynek odnotował 76,5 proc. wzrost poziomu finansowania.

Ujemna, -4,2 proc. dynamika, przy wartości nowych kontraktów na poziomie 4,2 mld zł, odnosi się do finansowania przez branżę leasingową środków transportu ciężkiego w I kw. 2017r. Firmy leasingowe od lat finansują m.in. ciągniki siodłowe, naczepy/przyczepy, pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony, autobusy, samoloty, statki czy środki transportu kolejowego. Dane ZPL pokazują, że w pierwszych miesiącach roku, na ujemną dynamikę segmentu transportu ciężkiego, wpływ miały wyniki w zakresie finansowania pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony, autobusów oraz samolotów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Proszę podać swoje imię