Ciągnik w wielkim mieście. Ciekawostki z bazy CEPiK

Najnowsze

Ciągnik zderzył się z ciężarówką. TIR leżał w poprzek drogi [zdjęcia]

Do groźnego wypadku doszło na DK 62. Samochód ciężarowy wywrócił się, blokując drogę na kilka godzin....

Warszawiak ukradł ciągnik. Maszyna miała nadajnik GPS

W niespełna godzinę policjanci odzyskali skradziony na terenie gminy Serock ciągnik rolniczy o wartości 70 tys....

Restrukturyzacja małych gospodarstw – nabór wniosków niebawem

Od 28 lutego do 28 marca 2020 r. rolnicy prowadzący gospodarstwa na terenach objętych afrykańskim pomorem świń,...

Napędzają maszyny, ciągną przyczepy i urządzenia rolnicze. Niemal każdy marzył, by choć raz usiąść za ich kierownicą. O czym mowa? O ciągnikach. Specjalnie dla Was sprawdziliśmy, co też można o nich wyciągnąć z bazy CEPiK… – informuje resort cyfryzacji.

Poniżej pełna treść analizy przeprowadzonej przez Ministerstwo Cyfryzacji.

Ciągnik rolniczy. Jak wygląda – każdy to wie. Nie każdy za to pewnie wie, że według Ustawy Prawo o ruchu drogowym, to „pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości nie mniejszej niż 6 km/h, skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych”. Koniec opisu ustawowego.

Król miejskich szos

Gdzie najczęściej występują ciągniki? Wie to każde dziecko – oczywiście, że na wsi.

Ostrzegamy, dzisiaj Wasze przekonania na ten temat legną w gruzach. Skąd to wiemy? Kolejny raz przewertowaliśmy Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (CEPiK), czyli kopalnię wiedzy o pojazdach wszelkiej maści. Na cel wzięliśmy właśnie ciągniki. Przeanalizowaliśmy ostatnie 10 lat i pojazdy zarejestrowane w tym czasie w Polsce po raz pierwszy.

Interesowały nas i nowe traktory, i te używane, które sprowadzono do Polski, a wcześniej zarejestrowano w innym kraju. Łącznie przeanalizowaliśmy blisko 270 tysięcy pojazdów, to znaczy… ciągników.

Pierwsze wnioski – najwięcej ciągników rolniczych zarejestrowano w… Warszawie! Znaleźliśmy ich tam aż 3180. Na podium uplasowały się również Poznań (1705) i Lublin (920). Kolejne miejsca zajmują: Wrocław (862), Kraków (713), Łódź (595) i Białystok (583). Dopiero na ósmym miejscu znalazła się pierwsza z mniejszych miejscowości. To Sokółka (557 zarejestrowanych ciągników). Znawcy tematu doskonale wiedzą, że właśnie tam produkuje się ciągniki marki Farmer, ale to nie wszystko. W Sokółce siedzibę ma również jeden z importerów pojazdów tego typu.

Traktorem przez świat

Podczas rejestracji pojazdu do bazy CEPiK trafia również informacja o tym, z jakiego kraju pochodzi nabyty ciągnik. Ta rubryka wypełniana jest zazwyczaj wtedy, kiedy pojazd jest używany i pierwszy raz rejestruje się go w naszym kraju. Wszyscy wiemy, że najwięcej używanych samochodów osobowych kupujemy u naszych zachodnich sąsiadów – Niemców. Z ciągnikami jest zupełnie inaczej. Skąd je zatem ściągamy najczęściej? Z Francji.

Przez ostatnie 10 lat do Polski trafiło stamtąd ponad 40 tysięcy tego typu maszyn. W tym samym czasie – z Niemiec sprowadziliśmy 25 tysięcy ciągników, a z Wielkiej Brytanii – nieco ponad 10 tysięcy sztuk.

Importerzy traktorów wybierali również bardziej egzotyczne kierunki. W CEPiK znaleźliśmy pojedyncze ciągniki z Kamerunu, Gambii, Panamy i Arabii Saudyjskiej. To odpowiednio – czeskie Zetory 7341 i 5245 sztuk, polski Ursus 3512 oraz brytyjski International 475.

Choć dla wielu Polaków nazwa Ursus jest synonimem słowa ciągnik, to nie jest to wcale najpopularniejsza marka traktorów w naszym kraju. Pod tym względem liderem jest czeski Zetor. Ursus znalazł się dopiero na piątej pozycji.

Ciągniki w Polsce. Najpopularniejsze marki
1. ZETOR39 260
2. JOHN DEERE33 136
3. NEW HOLLAND24 641
4. MASSEY FERGUSON21 513
5. URSUS17 148
Dane: CEPiK (2009–2019) / Ministerstwo Cyfryzacji


W związku z tym, że staliśmy się ekspertami od ciągników, musimy zdradzić Wam jeszcze jedno… Ciągniki dzielimy na kołowe i gąsienicowe. Tych pierwszych naliczyliśmy w CEPiKu 256 900, tych drugich – tylko 46. W naszej bazie znajduje się też nieco ponad 12 tysięcy ciągników niesklasyfikowanych w żadnej z tych grup.

Ciekawostka – w naszej bazie 57 pojazdów opisano jako „ciągnik rolnicy – kolejka turystyczna”. Dwa w jednym.

Długo pociągnie…

Tak jak wspominaliśmy – CEPiK to skarbnica wiedzy o zarejestrowanych w Polsce pojazdach. Choćby w trakcie analizy, wydawać by się mogło zwykłych, traktorów można znaleźć prawdziwe perełki. I tak wypatrzyliśmy tam zabytkowy, niemiecki Lanz Bulldog HR8 D9531 z 1939 r.

Gdybyście byli ciekawi jak wygląda – maszynę tego samego modelu – tyle, że z 1944 r. – można obejrzeć np. w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu.

W naszej bazie znaleźliśmy też m.in. ciągnik Fordson E27N Major z 1949 r. Ten – napędzany silnikiem Forda lub Perkinsa – model był produkowany w Anglii latach 1945–1952.

Innym ciekawym, zarejestrowanym w Polsce, egzemplarzem jest pochodzący z 1968 r., wyprodukowany dla szwedzkiej armii gąsienicowy ciągnik Volvo BolinderMunktell BV202N.

Wśród najstarszych ciągników w CEPiKu królują też nasze poczciwe Ursusy. W naszej bazie znaleźliśmy 45 egzemplarzy z zabytkowymi tablicami. Najwięcej, bo aż 11 z nich to model C 328. Ten lekki ciągnik rolniczy był produkowany od 1963 r. – oczywiście przez Zakłady Mechaniczne Ursus. Jego produkcję zakończono w lipcu 1968 r. Ogółem z fabrycznej taśmy zjechało nieco ponad 75 tysięcy egzemplarzy. Zastąpił go C 330 – w CEPiKu mamy takich siedem.

Młodsze egzemplarze

O ile zabytkowe pojazdy cieszą oczy odwiedzających muzea, festyny i garaże prywatnych kolekcjonerów, o tyle na polskich polach jeżdżą zdecydowanie młodsze ciągniki. Najwięcej jest tych z 2012 r. – 24 728, niewiele mniej z 2011 r. – 21 504 i z 2010 r. – 18 978. Sporo, bo aż 5987 mamy traktorów z 1990 r.

– Przy zakupie jakiegokolwiek używanego pojazdu, w tym nawet ciągnika, warto skorzystać z naszej e–usługi Historia Pojazdu – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Wystarczy wejść na stronę www.HistoriaPojazdu.gov.pl i podać numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji maszyny. Dzięki temu w kilka chwil upewnimy się m.in. czy pojazd ma ważne obowiązkowe badania techniczne, ubezpieczenie OC, a nawet czy nie był wyrejestrowany lub kradziony. Usługa jest bezpłatna – dodaje szef MC.

Chcecie wiedzieć więcej? Sprawdźcie: skąd Polacy sprowadzają samochodyjakie najstarsze auta znaleźliśmy i ile w Polsce jest karetek, food trucków oraz zamiatarek.

Dane o pojazdach – do wykorzystania w aplikacjach – można nieodpłatnie pobrać z Dane.gov.pl.

- Reklama -
PROMOCJA - Kalendarz Gratis

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Proszę podać swoje imię

Zamów koszulkę
kalendarz dostaniesz

1 319 Obserwujący
Obserwuj

Czytaj również

Ogromne straty po pożarze w firmie sprzedającej maszyny rolnicze [VIDEO]

Na dwadzieścia milionów złotych wstępnie oszacowano straty po nocnym pożarze w miejscowości Kazimierzówka w województwie lubelskim.

Agrounia znów w stolicy. Protest przed UOKiK. Później rolnicy zablokowali Biedronkę

Członkowie Agrounii dziś najpierw przyszli przed Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Bo to do UOKiKu od co najmniej kilku tygodni ...

Rzeźnie rolnicze – ułatwienia dla rolników

18 lutego 2020 r. wchodzą w życie nowe przepisy, które wprowadzają ułatwienia w zakresie przepisów weterynaryjnych dla podmiotów zamierzających prowadzić...

Duży wzrost sprzedaży nowych ciągników rolniczych

Pierwszy miesiąc 2020 roku pod względem rejestracji nowych ciągników był wyjątkowo dobry porównując go do stycznia 2019 czy stycznia 2018 roku. Zarejestrowano...

Podpalacze ster siana i słomy zatrzymani

Od października 2019 roku w pobliżu Pińczowa dochodziło do pożarów stert balotów siana i słomy przechowywanych na otwartej przestrzeni....

Więcej artykułów