Na rynku jaj w Polsce coraz większe znaczenie ma sektor przetwórczy. Obserwacje i analizy Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz sugerują, że ten obserwowany od kilku lat trend systematycznie rośnie w siłę. Bieżący okres, czyli czas między połową września a połową grudnia, tradycyjnie charakteryzuje się największym w roku zapotrzebowaniem przemysłu przetwórczego na jaja. Sytuacja ta powoduje, że rośnie popyt na jaja oraz ich ceny hurtowe.

– W ostatnich trzech latach statystyki wielkości polskiego eksportu produktów przetwórstwa jaj mogły wprawiać w zdumienie. W roku 2016 eksport produktów wzrósł o 30 procent, w kolejnym roku aż o 59 procent. Tak duża dynamika roczna wzrostu sprzedaży zagranicznej dotyczyła produktów z całych jaj i żółtek w różnej formie przetworzenia. Tradycyjnie już, w dostawach z Polski dominowały świeże przetwory z całych jaj i żółtka, przy czym dużo więcej zaczęliśmy wysyłać proszku jajecznego i żółtek suszonych – mówi Katarzyna Gawrońska, Główny Specjalista Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

Tegoroczne dane – jak do tej pory – pokazują nieco niższą sprzedaż dotychczasowych gwiazd eksportowych, czyli świeżych produktów z całych jaj i płynnych żółtek, które to towary są kluczowe w wymianie wewnątrzwspólnotowej, a na które był rekordowy popyt w 2017 roku. Jednak silna tendencja wzrostu eksportu utrzymuje się nadal w przypadku proszku jajecznego.

Obserwowany zwrot branży jajecznej w kierunku przetwórstwa jest –  jak tłumaczy Katarzyna Gawrońska z Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz – koniecznością. – Polska na tle Europy jest krajem dość szczególnym. Szacujemy, że o ile w UE samowystarczalność w produkcji jaj wynosi około 102 – 104 procent, o tyle w Polsce ta wartość to nawet około 150 procent. Oznacza to, że około jedna trzecia jaj musi zostać z naszego kraju wyeksportowana. To czy ów wywóz będzie dotyczył jaj w skorupkach czy też produktów przetwórstwa jaj ma już drugorzędne znaczenie – twierdzi Katarzyna Gawrońska.

Jutro, 12 października, przypada Światowy Dzień Jaja. Światowy Dzień Jaja to promocja spożywania jaj, organizowana od 1996 roku, zawsze w drugi piątek października. W promocję zaangażowani są producenci jaj i przetworów z jaj, organizacje branżowe oraz firmy zajmujące się pakowaniem i dystrybucją jaj. Pomysłodawcą i koordynatorem tych obchodów jest Międzynarodowa Komisja ds. Jaj (IEC – International Egg Commission). Światowy Dzień Jaja jest dla branży także okazją do podsumowań, analiz oraz dyskusji dotyczących nowych trendów rynkowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Proszę podać swoje imię