Gator od Johna Deere’a został zaprojektowany z myślą o zróżnicowanym zapotrzebowaniu jego użytkowników. Producent wyposażył jeden ze swoich modeli XUV 855D w szeroki pakiet rozwiązań zgodnych z oczekiwaniami myśliwych i rolników. Na jakie udogodnienia mogą liczyć jego przyszli nabywcy?
Gatora XUV 855D charakteryzuje dynamiczny napęd na cztery koła i niezależne zawieszenie każdego z nich, a także całkowicie zamknięta bezstopniowa przekładnia CVT. Ponadto pojazd został wyposażony w silnik Diesla z wysokim momentem obrotowym o mocy 21 KM, co pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości nawet do 52 km/h.
Inżynierowie marki John Deere zadbali także o to, by Gator miał ogrzewaną przeszkloną kabinę, osłony podwozia zabezpieczające silnik wraz z przekładnią przed uszkodzeniami na trudnym terenie podczas brodzenia oraz wąską zwrotną konstrukcję. Kompaktowe wymiary pojazdu umożliwiają dojazd do miejsc w drzewostanie leśnym, gdzie samochód terenowy nie byłby wstanie dotrzeć.
– W związku z tym, że pojazd w dużej mierze jest dedykowany myśliwym, to otrzymał dodatkowe opcje, m.in. dwie wciągarki, w tym jedna na skrzyni ładunkowej, specjalne kabury na strzelby, jak i dodatkowe światła na krawędzi dachu – mówi Karol Omelan z John Deere Polska. Całkowita ładowność Gatora to ponad 450 kg na skrzynię ładunkową, która może być elektrycznie przechylana, co, wraz z dodatkową wciągarką linową, gwarantuje łatwy załadunek i rozładunek.
Eksperci, którzy pracowali przy powstawaniu pojazdu od Johna Deere’a, zaznaczają, że Gator sprawdza się niezależnie od wymagań terenu, na co pozwalają m.in. wysoki moment obrotowy, załączony napęd 4×4 oraz blokada mechanizmu różnicowego. – Wielu myśliwych korzysta z dużych, ciężkich aut terenowych, które nie do końca spełniają swoją rolę w przypadku wąskich leśnych przesmyków i na grząskim, bardzo miękkim terenie – dodaje Karol Omelan.
Z kolei duża liczba elementów dodatkowych umożliwia wykorzystywanie Gatora nie tylko podczas zadań w lesie, ale również podczas prac w szkółkach leśnych, na terenach górzystych, np. jako pojazd dostarczający zaopatrzenie do schronisk górskich lub często wykorzystywany w branży komunalnej. Gator posiada także homologację do jazdy po drogach publicznych, dzięki czemu prowadzić go może osoba posiadająca prawo jazdy kategorii B.