Poznawanie nowych kontrahentów i klientów nie jest sprawą przypadku. Skuteczna komunikacja wzmocni promocję gospodarstwa rolnego. Postaw na PR twojej firmy.

Żyjemy w czasach w których reklamuje się zarówno chleb, jak i luksusowe samochody. Każda firma stoi przed zadaniem budowania silnej reputacji. A reputacja to – dobra opinia, dobra imię o kimś, sława. Na to trzeba sobie zapracować. Jednak z drugiej strony, nie wystarczy być tylko rzetelnym właścicielem gospodarstwa. Warto o sobie mądrze mówić i pisać. Pomaga w tym PR – public relations.

PR jest planowanym działaniem nastawionym na budowanie relacji z otoczeniem zewnętrznym w celu zdobywania klientów i zwolenników. Tworząc te relacje wzmacniamy zaufanie otoczenia i możemy kształtować swój wizerunek. To wymaga systematycznej i profesjonalnej pracy opartej m.in. o właściwe rozpoznanie odbiorców, wykorzystanie narzędzi marketingowych, współpracę z liderami społecznościi dziennikarzami.

ZAPISZ SIĘ DO NASZEGO NEWSLETTERA

Nie wystarczy mieć dobre produkty…

Gdy myślimy o niezawodnym ciągniku i przypomina się nam określona marka – to  nie tylko kwestia doświadczenia związanego z wykorzystaniem konkretnej maszyny. Gdy nasi znajomi i bliscy kupują towar u jednego sprzedawcy, to również nie tylko kwestia ceny czy lokalizacji. W dużej mierze kupujemy u producentów którym ufamy. Podobnie jest z naszą działalnością. Warto zadbać o to, by to nasz biznes nie tylko świadczył dobre usługi, ale inni wiedzieli, że to my mamy świetną jakość i obsługę…

PR i randkowanie

Dlaczego działania PR-owe są skuteczne i czym się różnią od marketingu i reklamy? Polecam poniższą historyjkę:

Kiedy chłopak spotyka dziewczynę i robi na niej wielkie wrażenie podkreślając to, jaki on jest wspaniały – to jest REKLAMA.
Jeśli zamiast tego mówi jej, że ona cudownie wygląda, jak wiele dla niego znaczy i jak bardzo troszczy się o nią – to jest PROMOCJA.
Jeżeli to ona go szuka, bo słyszała od innych, jakim jest fantastycznym chłopakiem – to jest PR.
(Brian Salter).

Po co PR?

Ten, kto chce mieć wpływ na to, jak go postrzegają inni, lub celowo chce coś zakomunikować w szerszym horyzoncie społecznym, np. wśród mieszkańców miasta, pracowników firmy, obywateli lub klientów – potrzebuje public relations. Co więcej, ten, kto chce opanować żywioł informacyjny we współczesnym biznesie i relacjach społecznych, potrzebuje pomocy PR-owców. Oczywiście może próbować radzić sobie sam, jednak public relations posiada sprawdzoną filozofię, techniki i zbiór doświadczeń wpływających na skuteczność tych przedsięwzięć.

 

I Ty również potrzebujesz PR-u. Dlaczego?

Ponieważ dostęp do informacji stał się tak powszechny, że każdy z nas jest prześwietlany przez innych, a sami również szukamy informacji o danych osobach czy wydarzeniach. Ma to miejsce w przypadku poszukiwania pracy, zbierania opinii o przedsiębiorstwie czy składania zapotrzebowania na dane usługi. Dzięki internetowi każdy z nas może sporo dowiedzieć się o innych. Niestety ma to także swoje wady. Przede wszystkim duża część informacji nie jest zweryfikowana lub prezentuje niepełny opis. Dlatego często ostrzegam zwolenników powiedzenia: Nieważne, co o tobie mówią, ważne, by mówili, aby zastanowili się nad tym. W dobie internetu oznacza to spore wyzwanie. Niejednokrotnie obserwujemy, że kilka negatywnych wpisów na forach internetowych lub w serwisach opinii podważa reputacje firm lub osób. W ten sposób wyłania się nowe zjawisko dotyczące osób prywatnych i publicznych, polegające na mądrej obecności w internecie.

PR-owiec to manager komunikacji

PR-owiec pomaga w przepływie informacji pomiędzy organizacjąa otoczeniem. Podejmuje starania na rzecz wzajemnego zrozumieniai zaangażowania. Jako profesjonalny komunikator wie, jakprzekazać informacje we właściwym czasie, w odpowiednimmiejscu i właściwym osobom.

Pracując nad własnym stylem komunikacji, staniemy przed wyzwaniemstworzenia spójnej historii swojej organizacji. Wymagato przemyślenia i spisania wszystkich wątków określających istotęorganizacji: może to być wizja właściciela, zapisana misja, strategiafirmy lub tylko intuicyjny kierunek, w którym ona podąża.

W zależności od potrzeb odbiorców i otoczenia PR daje możliwośćzastosowania wielu konfiguracji działań i jest nastawiony na określonyefekt. Jest to podobne do składania zestawu klocków, nieod razu widać gotowy wzór, ale ostatecznie, dzięki doświadczeniuPR-owca, oczekiwany rezultat pojawia się na każdym polu. To wielkazasługa public relations. Wspieranie firmy pod względemprofesjonalnej komunikacji daje jej możliwość lepszego mówieniao sobie i tworzenia spójnej opowieści.

 

PR-owiec towarzyszy nam w rozwoju przedsiębiorstwa

Dobra agencja public relations jest jak cień: towarzyszy namale nie narzuca i daje wytchnienie. Prezentowanie organizacjilub marki to wymagające zadanie, zazwyczaj nastawione na długotrwałeefekty. Bliskość agencji pozwala na zbudowanie bezpieczeństwai delegowanie części zadań związanych z zarządzanieminformacją na zespół posiadający doświadczenie w komunikacjimiędzy organizacją a szeroko rozumianym otoczeniem. To towarzyszeniedaje poczucie pewności, że sprawy idą w odpowiednimkierunku i właściciele/menadżerowie mogą rozwijać swoje priorytety, wiedząc, że specjalistads. PR czuwa nad tym, jak to zakomunikować na korzyśćorganizacji.

PR-owcy potrafią być orędownikami zmian i realizacjinowych pomysłów, a jednocześnie dbają o właściwe użycie narzędzi,by komunikat nie był czymś zewnętrznym, a sam odbiorcapoczuł, że to ważna sprawa. Dzięki technologii, szczególnie internetowi,wiele procesów można uruchamiać szybko i mieć wpływna mierzalność tych działań. To duży argument w pracy publicrelations. Specjalista ds. PR może w miarę szybko pokazać zasięgi częściowo (w krótkim okresie) – skuteczność swoich działań. Takie narzędzia, jak systemdo profesjonalnej wysyłki newslettera, aplikacje do monitoringuruchu i marki w internecie, ankiety online czy grupy w mediachspołecznościowych, ułatwiają zbieranie informacji zwrotnych.Niezastąpiony jest również wywiad środowiskowy, gromadzenieinformacji nieformalnych – „Co mówią o nas na mieście”.

 

Inwestycja w PR

Prosperujący biznes lub właściciel który do tego dąży powinien już myśleć o zainwestowani pieniędzy i czasu w usługi PR. Oczywiście z pomocą specjalistów. Współpraca z PR-owcami podobna jest do pracy z adwokatem czy lekarzem. Jesteśmy świadomi, że te osoby wiedzą najlepiej czym się zajmują i równocześnie jesteśmy przekonani, że warto zapłacić za ich pomoc. To usługi specjalistyczne. Również PR jest wiedzą specjalistyczną. Składa się na to zdobyte doświadczenie, znajomość sztuki komunikacji, zwinność poruszania się w mediach i biznesie oraz gruby notes z kontaktami.

To wszystko sprawia, że PR-owiec może pomóc Twojej firmie. Bo PR jest nie tylko sferą działań politycznych, edukacyjnych czy show-biznesu. Public relations jest podstawą funkcjonowania nowoczesnej firmy, która inwestuje pieniądze w uporządkowanie skutecznej komunikacji z otoczeniem. Rolnictwo jest ważnym obszarem każdej gospodarki dlatego warto by miało dobrą renomę. A sama jakość produktu i usług nie powoduje jeszcze sławy…

Jak rozpocząć przygodę z public relations? Polecam lekturę najnowszej książki „Po co jest PR”.

 

Łukasz Zając, specjalista PR, doradza firmom i organizacjom społecznym jak budować efektywną komunikację PR. Pracuje dla firm spożywczych. Prowadzi wykłady i szkolenia z public relations. Twórca agencji Zając PR.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Proszę podać swoje imię

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.