-9.8 C
Warszawa
środa, 10 sierpnia, 2022
    0,00 zł

    Brak produktów w koszyku.

    Operator ciągnika na drodze publicznej nie może włączać „koguta”

    Najnowsze

    Żółte lampy błyskowe tzw. „koguty” które wydzielają żółte światło ostrzegawcze montowane są na większości samojezdnych maszyn rolniczych. Czy używanie ich na drogach publicznych przez operatorów maszyn rolniczych jest zgodne z przepisami ruchu drogowego? Niestety nie, polskie prawo  nie dopuszcza używania tego typu oświetlenia.

    Kwestię to reguluje art. 54 [używanie żółtych sygnałów błyskowych] ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, który stanowi, że tylko pojazd wykonujący na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne powinien wysyłać żółte sygnały błyskowe.

    Żółty sygnał świetlny może być używany przy pracach drogowych kierujący pojazdem, o którym mowa powyżej, może korzystać z autostrady lub drogi ekspresowej nawet wtedy, gdy pojazd ten nie jest pojazdem samochodowym lub jego konstrukcja uniemożliwia rozwinięcie prędkości co najmniej 40 km/h (także ciągnikiem, który wykonuje prace komunalne) – wynika z ustawy.

    Natomiast zgodnie z ust. 3 przytoczonego artykułu – pojazd, który ze względu na konstrukcję, ładunek lub nietypowe zachowanie na drodze może zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym, powinien wysyłać żółte sygnały błyskowe – wskazany zapis stosuje się to pojazdów ponadgabarytowych czy nienormatywnych. Jednak jak udało dowiedzieć się naszej redakcji cześć policjantów zważywszy na to, że przepis jest bardzo nieprecyzyjny, w przypadku gdy ciągnik rolniczy ma np. podczepioną przyczepę z balotami czy inne urządzenie (np. agregat) ze względów bezpieczeństwa dopuszcza używanie żółtego sygnału świetlnego, co w naszej ocenie jest bardzo słuszne. Jednak w przypadku gdy policjant uzna, że kierowca maszyny bezpodstawnie użył żółtego sygnału świetlnego (np. przejeżdża samym ciągnikiem z włączonym sygnałem) może nałożyć mandat w wysokości 100 zł. Natomiast za takie wykroczenie kierowca nie dostanie punktów karnych.

    Zatem mając na uwadze przytoczony przepis operator maszyn rolniczych nie może stosować żółtego światła ostrzegawczego na drogach publicznych, a jedynie np. na własnym polu. Ten przepis na pewno kwalifikuje się do zmiany, ponieważ dopuszczenie używania na drogach publicznych „kogutów” niewątpliwie wpłynęłoby na poprawę bezpieczeństwa operatorów maszyn jak i pozostałych uczestników ruchu.

    1 KOMENTARZ

    1. Wloczony swiatlo ostrzegawcze ,,kogut” poprawia bezpieczenstwo w ruchu drogowym w duzym stopniu bo na drogach nie brakuje kierwcow ktorzy nie raz prekraczaja znacznie predkosc i w slabych warunkach drogowych nie porafi ocenic bezpiecznej odleglosc co powoduje czeste tragiczne wypadki drogowe

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę wpisać swoje imię tutaj

    Ukradli ciągnik z przyczepą. Maszyny ukryli w zaroślach

    W minionym tygodniu do Komendy Powiatowej Policji w Wolsztynie zgłosił się mieszkaniec Wolsztyna informując, że nieznany sprawca, bądź sprawcy...

    Więcej artykułów