Jak informuje Polska Izba Paliw Płynnych w polskich rafineriach – śladem rynków światowych – ponownie ostre podwyżki. Warto zwrócić uwagę, że olej napędowy w hurcie – podobnie jak na podlegającym ostatnio silnym spekulacjom rynku ARA – jest już średnio o 6% droższy od benzyny.
W polskim hurcie rafineryjnym ON drożeje dziś średnio 21 zł/m3, benzyna 25 zł/m3, a ONG (olej napędowy do celów grzewczych) 21 zł/m3. Od początku miesiąca w rafinerii płockiej PKN Orlen i gdańskiej Grupy Lotos benzyna zdrożała już średnio o 38 zł/m3 (Pb98 41 zł/m3), olej napędowy o 40 zł/m3, a ONG 42 zł/m3.
Średnie ceny na polskich stacjach 7 października ukształtowały się na poziomie: 4,31 zł/l ON; 4,47 zł/l Pb95 i 1,84 zł/l LPG*.Przez ostatnie 7 dni olej napędowy i autogaz notują więc +3 gr/l, a benzyna -4 gr/l. Mimo mocnych zmian w hurcie na stacjach ON wciąż jest tańszy od Pb95, mimo że ta różnica wciąż się zmniejsza.
W porównaniu z początkiem lipca br. ceny ON są obecnie niższe o 41 gr/l, benzyny o 58 gr/l, a LPG o 3 gr/l. W porównaniu z sytuacją sprzed roku dziś paliwo dieslowskie jest tańsze o 88 gr/l, Pb95 o 84 gr/l, a LPG o 75 gr/l niż na początku października 2014 r.
Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. lubelskim: 4,24 zł/l (+2 gr/l od 30 września). Najdroższy zachodniopomorskie: 4,40 zł/l (bez zmian przez ostatnie 7 dni). Największe zmiany to opolskie: +6 gr/l, przy średniej 4,35 zł/l.
Województwo śląskie to z kolei najtańsza benzyna: średnia 4,38 zł/l (-1 gr/l); a zachodniopomorskie najdroższa: 4,59 zł/l (-4 gr/l przez ostatnie 7 dni). Największe spadki to świętokrzyskie: -7 gr/l przy średniej 4,40 zł/l.