W sierpniu zarejestrowano 360 nowych przyczep rolniczych. Taki wynik oznacza, że sprzedaż w porównaniu z lipcem spadła o 53 proc., a w odniesieniu do analogicznego okresu roku ubiegłego jest niższa o 21 proc. – informuje agencja Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.
W przeciągu dwóch kolejnych miesięcy – od czerwca do sierpnia – rynek nowych przeczep rolniczych skurczył się o blisko 75 proc. Doskonałe pierwsze półrocze nie zwiastowało aż tak dużego spadku liczby rejestracji w kolejnych miesiącach. Załamanie rynku dotknęło niemal wszystkich producentów. Podobnie jak na rynku ciągników, sprzedaż przyczep wyhamowała w skutek braku wsparcia z funduszy zewnętrznych. Nie bez znaczenia jest tutaj także długotrwała susza, która w wielu regionach przyniosła znaczny spadek plonowania zbóż, co z kolei przełożyło się na mniejsze zapotrzebowanie na transport i większą zachowawczość inwestycyjną rolników – mówi Mariusz Chrobot z firmy Martin & Jacob.
Pronar nie do pokonania
Kolejny miesiąc z rzędu największą sprzedaż odnotował Pronar. Narwiański producent zarejestrował w sierpniu 155 nowych przyczep. Mimo że jest to wynik wyższy o 2 sztuki w porównaniu z rokiem ubiegłym, w skali miesięcznej sprzedaż Pronaru spadła o 48 proc. Minimalnie wzrósł natomiast udział rynkowy marki – z 39,41 proc. do 39,66 proc. Zaraz za liderem plasuje się ponownie Metal-Fach, która w sierpniu br. sprzedał 53 przyczepy rolnicze. Oznacza to jednak spadek zarówno w porównaniu z ubiegłym miesiącem (o prawie 55 proc.), jak analogicznym okresem roku 2014 (tu jednak mniejszy – o 19 proc.). Na ostatnim miejscu podium utrzymał się w tym miesiącu Wieton z rejestracją 26 maszyn. Również dla tej firmy oznacza to spadek sprzedaży. W sierpniu ubiegłego roku sprzedano bowiem 6 sztuk więcej, a w lipcu br. aż 52 sztuki więcej.
10–12 T na szczycie podium
Segmentem ładowności, który cieszy się największą popularnością wśród klientów, stale pozostaje przedział 10–12 ton. W sierpniu zarejestrowano 101 przyczep o takiej ładowności. W porównaniu z poprzednim rokiem liczba ta spadła jednak o prawie 30 proc. Na drugie miejsce powróciły w sierpniu przyczepy o ładowności 8000–8999 kg. Sytuacja wygląda prawie identycznie jak w roku ubiegłym (68 przyczep sprzedanych w 2014 i 69 w 2015 roku), ale w porównaniu z lipcem segment ten odnotowuje 39 proc. spadek. Na ostatnie miejsce podium w kategorii najpopularniejszych przyczep wskoczył tym razem tonaż 6–7 T. Przyczep o takiej pojemności zarejestrowano 64 sztuki.
Mazowieckie pokonało Wielkopolskę
W tym miesiącu na pierwsze miejsce rankingu wskoczyło woj. mazowieckie ze sprzedażą 58 przyczep rolniczych. W porównaniu z lipcem br. oznacza to 20 proc. spadek, a w porównaniu z analogicznym okresem roku 2014 spadek o 9 proc. Na drugim miejscu podium znajduje się niepokonana od dłuższego czasu Wielkopolska z liczbą rejestracji na poziomie 44 sztuk. W omawianym miesiącu w obrębie tego regionu zarejestrowano aż 105 przyczep mniej niż w lipcu i o 24 mniej niż w roku ubiegłym. Na najniższym szczeblu przysłowiowego pudła tym razem plasuje się woj. lubelskie. W sierpniu br. w ręce nowych właścicieli trafiło tam bowiem 31 przyczep rolniczych, czyli o 63 proc. mniej niż w lipcu i 27 proc. mniej niż przed dwunastoma miesiącami.
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w sierpniu 2015 (mierzona liczbą rejestracji):
PRONAR – 155
METAL-FACH – 53
WIELTON – 26
METALTECH – 21
ZASŁAW – 18
POMOT – 10
JOSKIN – 9
URSUS – 9
AGROMET PILMET – 8
FLIEGL – 8
POZOSTAŁE – 43
Zobacz również:
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w lipcu 2015 |