Polski samochód rolniczy, produkowany w latach 1973 – 1994 w Poznaniu jako FSR Tarpan. Samochód zaprezentowano w dwóch wersjach: osobowej i towarowej.

Na przełomie lat 60. i 70. XX wieku podjęto decyzję o budowie samochodu dla celów rolniczych. Zdecydowano, że auta będą konstruowane w Wielkopolsce, a argumentem za tym był fakt, że Wielkopolska była przodującym regionem w produkcji rolniczej.

Zanim nastała era Honkera doczekał się pięciu odsłon: 233, 235, F-233/F-235 oraz 239D. Do jego budowy wykorzystano silniki i zawieszenie pochodzące z FSO Warszawy, a po wprowadzeniu do produkcji Fiata 125p wszczepiono polskiemu pickupowi jego elementy.

Z FSR Tarpan, który bazował na polskich elementach konstrukcyjnych nie udało się stworzyć mistrza niezawodności. Nie przeszkodziło mu to jednak w zdobyciu rynku. Samochód trafiał do PGR-ów, spółdzielni, a także zgodnie z planem do rolników indywidualnych.

Dane techniczne samochodu Tarpan 233
– nadwozie: osobowo-towarowe, 2 drzwiowe ze skrzynią ładunkową mocowane do ramy nośnej
– silnik: typ M20 (S-21), chłodzony cieczą, umieszczony z przodu, napęd na tylne koła
– średnica cylindra x skok tłoka/pojemność skokowa: 82 x 100 mm/2120 cm³
– moc maksymalna: 50 KM przy 3600 obr./min (70 KM przy 4000 obr./min.)
– moment obrotowy: 122 Nm przy 2200 obr/min (147 Nm [15 kGm] przy 2500 obr/min)
– stopień sprężania: 6,8:1 (7,5:1)
– skrzynia biegów: przekładniowa, 3 biegowa, synchronizowana
– zawieszenie przednie: wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe
– zawieszenie tylne: wzdłużne resory piórowe, amortyzatory dźwigniowe
– hamulce: hydrauliczne, bębnowe na 4 koła, hamulec ręczny mechaniczny na tylne koła
– ogumienie: 7,3 – 15″
– długość/szerokość/wysokość pojazdu: 4322/1750/1840 mm (wersja z klamkami i drzwiami Fiata szerokość 1998 mm)
– Masa własna pojazdu: 1300 kg
– Prędkość maksymalna: 100 km/h
– Zużycie paliwa: 12,5 – 13,5 l/100 km

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj