Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Krzysztof Ardanowski odpowiedział na interpelację poselską w sprawie poruszania się kombajnów z zespołem żniwnym po drogach publicznych i karania rolników za racjonalne wytarzanie żywności.
Jak wynika z zamieszczonej na stronie Sejmu RP odpowiedzi – już w 2016 roku Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wystąpił do Ministra Infrastruktury i Budownictwa z prośbą o podjęcie inicjatywy zmiany przepisów w zakresie
umożliwienia przejazdu kombajnem rolniczym z zamontowanym zespołem tnącym (hederem), po drogach publicznych w okresie lipiec-sierpień.
Pismem z dnia 29 stycznia 2016 r. Minister Infrastruktury i Budownictwa poinformował, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa analizuje
wskazane zagadnienie oraz zwróciło się do instytucji zajmujących się problematyką dróg, ruchu drogowego oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego, o przedstawienie opinii w przedmiotowej kwestii.
Minister Infrastruktury i Budownictwa w październiku 2016 r. poinformował Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zebrało opinie w zakresie proszonego zagadnienia m.in. od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Komendy Głównej Policji, Instytutu Transportu Samochodowego, Krajowej Rady Zarządów Dróg
Powiatowych, Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej czy Fundacji Zapobiegania Wypadkom Drogowym.
Zdecydowana większość opiniujących wskazała na negatywny wpływ ruchu
takich pojazdów na bezpieczeństwo ruchu drogowego, z uwagi na ich szerokość, która na lokalnych drogach może być nawet większa od szerokości jezdni, a także na wystające ostre elementy zespołu tnącego, mogące stanowić bardzo duże zagrożenie dla użytkowników drogi, zwłaszcza pieszych i rowerzystów. Skutki zdarzeń drogowych z udziałem tego typu pojazdów mogą być bardzo poważne. Poza tym, w istotny sposób taki ruch utrudniałby ruch pojazdów, niejednokrotnie prowadząc nawet do jego zatamowania (poprzez brak możliwości wyminięcia np. przez samochód ciężarowy). Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że miesiąc lipiec i sierpień, to okres zwiększonego ruchu turystycznego. Przejazdy po wąskich drogach samorządowych kombajnów z zamontowanym tzw. hederem mogą też powodować uszkodzenia elementów infrastruktury drogowej (znaków drogowych, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego). Mając na względzie potencjalny znaczący wpływ na obniżenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, negatywnie oceniono propozycję zmian przepisów.
Jak wynika z odpowiedzi Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w 2018 r., popierając kolejny wniosek rolników, który wpłynął do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, ponownie Minister wystąpił do Ministra Infrastruktury z prośbą o rozważenie możliwości wprowadzenia w obowiązujących przepisach o ruchu drogowym rozwiązań, umożliwiających rolnikom przemieszczanie się kombajnami zbożowymi w trakcie prac żniwnych po drogach, na pola położone od siebie w niewielkich odległościach, bez demontażu zespołu żniwnego.
Jednak z uwagi na negatywny wpływ na bezpieczeństwo tego typu pojazdów, Minister Infrastruktury ponownie ocenił negatywnie przesłany wniosek.
Na pytanie – Ile kar zostało nałożonych na rolników za poruszanie się kombajnem z zespołem żniwnym po drogach publicznych w latach 2017, 2018, 2019 i 2020?, Minister Ardanowski poinformował, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie dysponuje danymi na temat kar nałożonych na rolników za poruszanie się kombajnem z zespołem żniwnym po drogach publicznych.